İnsan performans teknolojisi nedir?
İnsan Performansı Teknolojisi, sistematik bir süreç içerisinde iş ortamında insan performansını iyileştirmeyi amaçlayan ve uygulayıcıların ve profesyonellerin deneyimleri ve düşünceleri sonucunda geliştirilen bir uygulama alanıdır (Stolovitch ve Keeps, 2006).
İnsan faktörü nedir?
İnsan Faktörleri: Havacılık tasarımı, dokümantasyonu, eğitimi, uçuş/yer operasyonları ve bakım uygulamaları alanında; insan performansının uygun şekilde dikkate alınmasıyla, insan ve diğer sistem elemanları arasında güvenli bir uyumun sağlanmasını hedefleyen ilkelerdir.
Olay araştırmalarında insan faktörü nedir?
İnsan faktörleri, insanların yeteneklerini ve sınırlamalarını anlamak ve yönetmekle ilgilidir. Sağlık, güvenlik, refah, genel sistem performansı ve güvenilirliğini optimize etmek için bilimsel bilgi ve ilkelerin yanı sıra geçmiş olaylardan ve operasyonel deneyimlerden öğrenilen derslerin uygulanmasıyla ilgilidir. İnsan faktörleri, insanların yeteneklerini ve sınırlamalarını anlamak ve yönetmekle ilgilidir. Sağlık, güvenlik, refah, genel sistem performansı ve güvenilirliğini optimize etmek için bilimsel bilgi ve ilkelerin yanı sıra geçmiş olaylardan ve operasyonel deneyimlerden öğrenilen derslerin uygulanmasıyla ilgilidir.
İnsan faktörleri mühendisliği nedir?
İnsan faktörleri mühendisliği, fiziksel ve psikolojik özellikler hakkındaki bilginin insan kullanımına yönelik cihaz ve sistemlerin tasarımına uygulanmasıyla ilgilenen bilim dalıdır. “İnsan faktörleri mühendisliği” terimi, bir bilgi gövdesini, bir süreci ve bir mesleği eşit şekilde ifade eder. İnsan faktörleri mühendisliği, fiziksel ve psikolojik özellikler hakkındaki bilginin insan kullanımına yönelik cihaz ve sistemlerin tasarımına uygulanmasıyla ilgilenen bilim dalıdır. “İnsan faktörleri mühendisliği” terimi, bir bilgi gövdesini, bir süreci ve bir mesleği eşit şekilde ifade eder.
The Dirty Dozen nedir?
1980’lerin sonu ve 1990’ların başında yaşanan birçok havacılık kazası ve güvenli olmayan durumun ardından Kanada Ulaştırma Bakanlığı için Gordon Dupont tarafından ortaya atılan bu terim, bakım hatalarına yol açabilen ve insanların etkili ve güvenli hareketini kısıtlayabilen 12 insan faktörünü tanımlıyor.
Pear modeli nedir?
Dört ana başlık altında; İNSAN, işi yapan personeli, ORTAM, işin yapıldığı ortamı (hangar, apron, kabin, kokpit), EYLEMLER, yapılan işi ve KAYNAKLAR ise çalışma sırasında ihtiyaç duyulan dokümanları temsil etmektedir.
Shell modeli ne işe yarar?
SHELL modeli [5], uçuş operasyonlarının gerçekleştirilmesi sırasında işi etkileyen çevre, ekipman, teçhizat ve diğer insanlar gibi tüm unsurları tespit etmeyi amaçlamaktadır. Bunu peynirdeki delikler gibi yapar.
Hatalar ve ihlaller arasındaki fark nedir?
Hatalar ve ihlaller arasındaki temel fark niyettir. Bir ihlal kasıtlıyken, bir hata kasıtsız bir eylemdir. Hata yapan kişiler doğru şeyi yapmaya çalışırlar ancak istenen sonucu elde edemezler. Bu genellikle ne yapılacağına karar vermek için yetersiz bilgi veya yetersiz kurallardan kaynaklanır.
Aktif hata nedir?
Reason modeliyle geliştirilen konseptte, tüm kazalar hem aktif hem de örtük hataların birleşimiyle meydana gelir. Aktif hatalar, anında olumsuz sonuçları olan hatalar veya ihlaller olarak tanımlanır. Aktif hatalar genellikle ön saflardaki personel tarafından meydana getirilir.
Trafik kazalarında insan faktörleri nelerdir?
Karayollarında trafik kazalarına neden olan başlıca parametreler; insan davranışları (sürücü, yolcu ve yaya davranışları), araç özellikleri (taşıtın yapısı, yaşı, tipi gibi), yol, çevre ve meteorolojik faktörlerdir.
Havacılıkta hata nedir?
Kuralları ve prosedürleri doğru bir şekilde uygulayarak elinden gelenin en iyisini yapmaya çalışan ancak amacına ulaşamayan yetkili bir personel “hata” yapmıştır. Havacılıkta, bir kaza meydana gelmeden önce milyonlarca operasyonel hata yapıldığı istatistiksel olarak doğrulanmıştır.
Shell hata modelinin merkezinde hangi unsur vardır?
SHELL modelinin ve onun “merkezinin” en önemli ve kritik bileşeni, hem duygusal hem de fiziksel olarak çok esnek bir yapıya sahip olan insandır, yani “canlı yazılım” bileşeni. Bu, sistemin diğer bileşenlerinin (S, H, E) daha dikkatli bir şekilde kontrol edilmesini ve ortaya çıkan herhangi bir arızanın daha kolay önlenmesini sağlar.
Trafik kazalarında insan faktörü nedir?
Konumuza baktığımızda, dünya genelinde meydana gelen trafik kazalarının ortalama %5-10’undan genel olarak araç faktörü, %10-20’sinden yol altyapısı ve %80-90’ından da yol kullanıcıları (insan davranışları) sorumludur.
İnsan faktörleri incelenirken hangi iki başlık kullanılır?
Bunlardan ilki kaza incelemesi, ikincisi ise insan ile sistem performansı arasındaki etkileşimi değerlendirebilen risk değerlendirmesidir.
Faktörler kaça ayrılır?
Biyotik ve abiyotik faktörlerin karşılaştırılması Biyotik faktörler, bir ekosistemi etkileyen hayvanlar, bitkiler, mantarlar ve bakteriler gibi canlı varlıklardır. Abiyotik faktörler, bir ekosistemi etkileyen sıcaklık, hava akımları, su ve mineraller gibi cansız varlıklardır.
En önemli üretim faktörü nedir?
Emek: İnsanların veya çalışanların bir işte yaptığı fiziksel ve zihinsel çabalara iş veya emek denir. Emek faktörü, üretim faktörlerinin temelini oluşturur. Emek olmadan, diğer üretim faktörleri kendilerini üretemezler.